Perhokalastusta ja jotain muuta

Ängesån, Kaitum ja Muonionjoki 13.7.-20.7.2007

Kuvat

13.7.2007 Ängesån joelle

Auto oli pakattu ja perheelle jätetty hyvästit. Seuraavaksi tein perinteisen kierroksen eli hain 3 kappaletta kalamiestä kyytiin. Traktorin katolle olimme jo hyvissä ajoin kiinnittäneet jo parhaat päivänsä nähneen suksiboxin. Automatka kohti Ruotsia saattoi siis alkaa. Matka sujui rauhallisesti. Tosin pelkääjän paikka oli siirtynyt kuskin vierestä takapenkille. Ajonopeudesta ja muutamasta hienosta ohituksesta takapenkin väki kommentoi värikkäästi.

Ajoimme siis Överkalixin korkeudelle Ängesån joelle, tarkemmin sanottuna Sistkost nimiselle pätkälle. Kannettiin tavarat rantaan ja pystytettiin teltat. Olimme siis etujoukoissa matkalla kohti Kaitumia, mutta päätettiin yksi yö kokeilla lohta ensin täältä. Vesi oli korkealla verrattuna edelliseen kertaan, kun samassa paikassa vuonna 2005 kävimme. Kahlaaminen limaisella kalliopinnalla oli ns. haastavaa. Lohia ei näkynyt, eikä muitakaan jalokaloja saatu.

14.7.2007 Kaitumille

Muutaman tunnin unien jälkeen heräsin ja suoritin aamutoimet. Muu porukka kömpi teltoista kohta perässäni. Laitettiin ruoka ja pannukahvit kalliolla joen rannassa. Aurinko paisto ja melkein hellettä piti. Testasin raskasta Visionin 9-10 F/S2 ampua modifioituna 7-luokan vapaani. Aikamoista roiskimista heittäminen oli, mutta sen tuloksena sain kuitenkin suureksi ilokseni kiloisen hauen. Erään ekojäsenemme mielestä nuo jokivesien helmet kuuluvat jokiekosysteemiin eikä metsään nakattavaksi, joten hauesta tuli c&r kala.

Iltapäivän puolella purimme leirin ja pakkasimme tavarat jälleen traktoriin. Otettiin suunaksi Kaitum ja Killingi. Ajettiin kuitenkin mutka Jockfallin putousta vilkaisemassa. Komiahan se oli näin isolla vedellä. Muutaman tunnin ajelun jälkeen olimme Killingissä ja Märthäs kioskilla tapasimme muut seurueemme jäsenet. Ostettiin kioskista luvat ja jatkettiin vielä muutama kilometri Killingifalletille. Laitettiin rinkat kuntoon ja lähdettiin tarpomaan alavirran suuntaan. Hyvä polkuhan siinä meni, mutta jossain vaiheessa se hukattiiin. Kartasta oltiin katseltu vähän etukäteen leiripaikkaa ja stugia eli kämppiä. Oltiin kuitenkin väärällä puolella jokea, joten se siitä. Loppujen lopuksi löydettiin jonkinlainen leiripaikka jokivarresta ja siihen teltat pystyyn.

Kalaan ei kaikilla ollut kovinkaan hirveä kiire, joten tulilla ehdittiin vähän aikaa istumaan. Joessa oli vettä ihan nokko eli paljon. Joen luonne näillä seutuvin ja tällä veden korkeudella ei mahdollistanut minkäänlaista kahlaamista. Muutama harri kuitenkin saatiin. Joki oli huomattavasti isompi kuin mitä olimme etukäteen kuvitelleet. Sama juttuhan se oli Lainiojoella edellisenä vuotena, mutta sieltä kalaa tuli ihan erimalliin.

15.7.2008 Kaitumilla

Koitettiin päästä kalastuksen vaatimaan päivärytmiin eli yöt kukutaan ja päivät nukutaan. Iltapäivän puolella heräiltiin ja laitettiin evästä. Sitten alkuillasta vermeet taas iskuun ja kalalle. Heti leirin kohdilta Joni sai muutaman 35-40cm harrin 15min syönnin aikana. Sen jälkeen siitä kohdasta taas ei mitään. Alempaa tuli joitain harreja. Kävimme herra Silakan kanssa myös tarkastamassa perhokalastusaluetta. Pätkä on erittäin kovaa koskea ja tällä veden korkeudella ottipaikat olivat todellä vähissä. Paluumatkalla tartutin eräästä montusta vähän reilumman kalan, uskoisin että harjus oli. Se ei suostunut yhteistyöhön ollenkaan ja lopulta hyväkäs sylkäisi perhon suustaan. Palattiin leiriin ja haukuttiin ne, jotka olivat kalaa saaneet. Ei oltu suomustettu harreja 😉

16.7.2008 Vähän alempana Kaitumjokea

Vaikka vesi oli laskulla ja kalantulo oli kaiken jären mukaan paranemaan päin, osa porukasta oli päättänyt lähteä autoillen alavirtaan katselemaan muita paikkoja joelta. Loppujen lopuksi lähdettiin koko porukalla.

Ajeltiin 10-15km Killingistä takaisin sivistystä kohti ja parkkeerattiin autot. Leiripaikka oli sitten siinä autojen vieressä. Jarnon piti saada ladata kännykkää ja minä hövelinä sanoin että onnistuu. Avain virtalukkoon, virrat päälle, kännykkä lataukseen ja ovi kiinni. Menin takakonttia aukaisemaan ja lukossahan se ..kele oli. Meidän porukan kaikki kamat autossa eikä vara-avainta ollut tietenkään matkassa. No jos seitsemän humua ei yhteen Volvoon sisälle mene, niin johan on kumma. 50 min kuluttua takaoven karmea vääntämällä ja rautalanka-siima-viritys siitä sisään ja ovi auki. Kirveskin kävi siinä jo muutaman kerran kädessä,  muttei tarvittu. Minun 1 litran Ballantinesta tuli sitten kollektiivipullo jota hienostuneesti suoraan pullosta nautittiin.

Ruoan päälle lähdettiin joelle kalastamaan. Otin mukaan sekä 5-luokan kamat harria varten ja lohivermeet isompaa kalaa varten. Pientä, joskin mitallista harria tuli ihan mukavasti. Lohivavalla tein muutaman laskun, mutta mitään ei näkynyt eikä kuulunut. Jotkut maallikkojäsenemme kuvittelivat, että kivien heittely veteen kuulostaa meistä kalamiehistä lohen molskinnalta. Ei kuulostanut, päin vastoin heräsi ajatus, jotta ollaan väärillä vesillä, kun metsästä lentää kiviä veteen. Liekkö tulivedellä ollut vaikutusta tuon suuren idean syntymiseen. Nuhteet annettiin perhokalastususkovaisten toimesta tietämättömille kiven pyörittäjille. Loppu ilta ja vähän yötäkin meni sitten tulilla.

17.7.2008 Kohti Muonionjokea

Iltapäivällä herättyämme purettiin jälleen leiri ja lähdettiin kiitämään kohti Suomea. Mike oli ratissa ja hoksasi ottaa käsijarrun muutaman kilometrin taipaleen jälkeen pois päältä. Traktoria pidettiin taas hyvänä. Kolarissa käytiin täydentämässä ruoka- ja juomapuolta sekä syötiin paikallisessa pizzeriassa, niin mitäs muutakaan kuin pizzat. Avain mökkiin oli haettu aikaisemmin seuraamme liittyneiden mopopoikien toimesta. Tänään ei joelle huvittanut, joten ilta menikin sitten leirielämän pölyjä pois saunoessa ja levähdellessä.

18.7.2008 Kalastusta Muonionjoella

Päivällä käytiin sopimassa veneen vuokraus Pakamukan matkailuyrittäjältä. Alkuillasta lähdettiin sitten pyytämään tyhjää (lohen osalta) mökin kohdalla olevasta Naapankikoskesta. Osa porukasta souti. Kalastimme Miken kanssa yöhön asti lähinnä Naapankisaaresta Ruotsin puolen väylää. Ei nakertanut eikä näkynyt. Soutumiehet olivat nähneet toisen soutajan tartuttavan vähän ylempänä yhden lohen.

19.7.2008 Kalastusta Muonionjoella

Seuraavana päivänä lähdin Jarnon kanssa autolla katsomaan paikkoja alavirran puolelta. Suunnistettiin Aareakoskelle. Heiteltiin siinä pari tuntia, mutta tyhjää tuntui olevan eikä näköhavaintojakaan ollut. Komea laavu sinne oli tehty, keskelle synkkää kuusikkoa. Iltasella kalastuskiintiöni oli täynnä. Osa porukasta oli jo lähtenyt kotia kohti. Ennen Nukku-Matin tuloa, pakattiin suurin osa kamoista jo rinkkoihin.

20.7.2008 Kotia kohti

Aamupalan jälkeen pakattiin auto ja suoritettiin nopea mutta perusteellinen siivous mökissä. Kävimme jättämässä rahaa ruokaa vasten Kolarissa hotelli- ja ravintola-alan yrittäjälle. Siitä matka jatkui väylän vartta ja Kukkolankoskea käytiin ihmettelemässä. Hyvissä ajoin alkuillasta olimmekin jo kotona.